Wout De Meester gebruikt verschillende nieuwe deelauto's in Sint-Niklaas

18 Oktober 2023

Wout De Meester gebruikt verschillende nieuwe deelauto's in Sint-Niklaas

De laatste maanden is het aanbod deelwagens in Sint-Niklaas verdubbeld. Naast elektrische auto's vind je er nu ook bestelwagens en een zevenzitter. Ook in elke deelgemeente staan meerdere deelwagens. Steeds meer inwoners zijn overtuigd dat autodelen goed is voor de portefeuille, de planeet, maar ook gewoon voor meer ademruimte en gezelligheid in de stad.

Meer dan tien jaar geleden was Wout De Meester een van de eerste Sint-Niklase deelwagengebruikers. De laatste jaren zette hij als schepen voor duurzaamheid zijn schouders onder het uitbreiden van het deelwagenpark. Vandaag is het aanbod in de stad en de deelgemeentes groter en diverser dan ooit. "Het succes van deelwagens groeit in onze stad nog elke dag. Ze zijn niet enkel goed voor de portefeuille en voor het milieu. Autodeelgebruikers denken bewuster na over hun verplaatsingen en gebruiken ook meer de fiets en het openbaar vervoer. Daardoor vervangt elke deelwagen tot 14 wagens. Ze zorgen dus ook voor meer ruimte en gezondere lucht", weet schepen De Meester. Hoog tijd voor een gesprek over zijn ervaringen als gebruiker, en zijn rol als beleidsmaker.

Wout, je gebruikt al meer dan 10 jaar deelwagens. Hoe heb je het aanbod de afgelopen jaren zien veranderen?

Wout De Meester (WDM): Er is veel ten goede veranderd. In het begin waren er enkel een aantal Cambio-deelwagens en moest je soms wat verder om aan een deelwagen te geraken. De laatste jaren zijn er een heel aantal aanbieders bijgekomen. Stapp.in werkt samen met Garage Houttequiet uit de regio en zij hebben drie wagens in Sint-Niklaas. Vanuit InterWaas hebben we samen met Share Mobility twee elektrische auto's bijgeplaatst. Deze nieuwe spelers vormen een mooie aanvulling op het aanbod van Cambio. Ze werken allemaal wat volgens een ander systeem: bij Cambio heb je een maandelijkse abonnementskost en is de prijs per uur wat lager, bij de andere aanbieders betaal je enkel wat je rijdt.

Het stadsbestuur heeft de ambitie om het aantal deelwagens gevoelig op te drijven. Daar hebben we ook de nodige budgetten voor vrijgemaakt. Ook de deelgemeenten worden nu bediend. De afgelopen maanden is het aanbod meer dan verdubbeld. Tegelijk is het aantal standplaatsen sterk uitgebreid: in het begin waren er maar twee of drie plaatsen in het centrum. Nu vind je ze haast overal in de stad. Ook de wagens zelf zijn op korte tijd sterk geëvolueerd. Ze rijden zuiniger, zijn veel milieuvriendelijker en het rijcomfort is hoger. We merken dat dit werkt, want het aantal gebruikers neemt maand na maand toe!

Het aanbod is ook een stuk diverser geworden. Elektrische wagen, bestelwagens en zelfs een zevenzitter. Heb je die zelf al uitgeprobeerd?

WDM: Zeker! Een paar weken geleden wilden mijn vriendin en ik samen met ons kindje een uitstap maken naar Lille. Na wat uitpluiswerk kwamen we op het idee om een deelwagen vast te leggen. De Cambiowagen die we vastlegden rook nog nieuw. Het was blijkbaar een gloednieuwe deelwagen met slechts 40 kilometer op de teller. Het was geweldig om tegen een zeer redelijke prijs in een gloednieuwe auto te rijden. Maar ook voor praktische klusjes zijn de verschillende types auto's heel makkelijk. Zo gebruikte ik onlangs een bestelwagen om een grote druivelaar die een vriend anders wou wegdoen naar onze eigen tuin te verhuizen . Zonder deelwagens zou dit een flinke uitdaging geweest zijn. Nu maar hopen dat de druivelaar te verplanting goed overleeft!

Ik beperk me niet enkel tot wagens van Cambio. Ook de elektrische deelwagens van Share Mobility en Cambio zijn bijzonder fijn om mee te rijden. Als IT'er vind ik het geweldig om in de verschillende auto's de verschillende technische snufjes te ontdekken en de auto's doorheen de jaren te zien veranderen. De auto's zijn nu uitgerust met cruise control en naast de ingebouwde GPS kan je ook je eigen GSM aansluiten en via Android Auto of Apple CarPlay gebruik maken van Waze en Spotify. Het maakt deelwagens nog aantrekkelijker. 

Eigenlijk ben je als deelwagengebruiker ontzettend bevoordeeld: je hebt tientallen verschillende auto's ter beschikking en je hoeft je niks van onderhoud, verzekeringen of brandstof aan te trekken. Makkelijk toch?

Blijkbaar zijn er ook enkele burgers die zelf initiatief nemen om hun eigen auto te delen?

WDM: Dat klopt. Een tijdje geleden organiseerden we een infoavond voor burgers die hun eigen auto willen uitlenen om zo een centje bij te verdienen. Met platformen als 'Dégage' of 'CozyWheels' is dat heel eenvoudig. Ik vind het erg belangrijk dat we inwoners stimuleren om hun auto te delen. Ook dit is een verrijking van het aanbod. Zo creëren we een aanbod waarin ieder zijn 'goesting' vindt. 

Nieuw is dat in elke deelgemeente er nu meerdere deelwagens beschikbaar zijn. Je hebt daar ondertussen enkele infoavonden over deelwagens achter de rug. Hoe waren de reacties?

WDM: Ik had wel ergens verwacht dat de uitbreiding van ons aanbod deelwagens heel wat mensen ertoe zou verleiden hun tweede auto te verkopen en op een deelwagen over te schakelen. Wat mij écht verraste, is dat ook in de deelgemeenten mensen bereid waren hun enige auto door een deelwagen te vervangen. 20 jaar geleden zou zoiets ondenkbaar zijn. De garantie van twee beschikbare auto's in elke deelgemeente betekent dat er zo goed als altijd een voertuig beschikbaar is. Mensen beseffen dat ze hierdoor heel wat geld kunnen besparen en zo ook op een comfortabele manier een steentje kunnen bijdragen aan een gezelligere gemeente en een leefbare planeet. Die infoavonden hebben mij verder overtuigd dat investeringen in deelwagens ook een investering zijn in de levenskwaliteit van mensen.

De ecologische voordelen staan buiten kijf, maar er is ook een sociaal aspect aan autodelen. 

WDM: Inderdaad. Ten eerste kost autodelen een pak minder dan een eigen wagen bezitten. De hoge aankoopprijs, de onderhoudskosten, jaarlijkse verzekering en autobelasting: alles samen betekent dat een serieuze hap uit je budget. Omdat een rijbewijs niet alleen handig maar in sommige jobs ook noodzakelijk is, hameren we er met de stad op dat ook wie enkel nog maar een theoretisch rijbewijs heeft, gebruik mag maken van een deelwagen. Zo hoef je geen eigen auto te kopen om je rijbewijs te halen. Dat jonge chauffeurs zo meteen het systeem van deelwagens leren kennen, is mooi meegenomen. 

Verder hebben we met Avaria ook rolstoelvriendelijk autodelen. Ook rolstoelgebruikers moeten van het systeem gebruik kunnen maken. Zo werken we mogelijke drempels systematisch weg.

Meer deelwagengebruikers dat de beschikbare auto's ook meer en vaker in gebruik zijn. Hoe garandeer je dat er steeds voldoende auto's ter beschikking zijn?

WDM: De stad Sint-Niklaas houdt het precieze gebruik van de verschillende auto's nauwlettend in het oog. Per locatie en per type. Als blijkt dat bepaalde auto's of bepaalde locaties bijzonder populair zijn, zullen we extra voertuigen bijplaatsen en extra standplaatsen inrichten. Doordat je op steeds meer locaties deelauto's vindt, vindt je ook makkelijker een alternatief in de buurt. Is de deelwagen aan het Castrohof in gebruik? Dan staan er nog verschillende deelwagens aan het Kroonmolenplein even verderop.

Tot slot, ik heb gehoord dat de stad een actie heeft lopen om geïnteresseerde gebruikers een extra zetje te geven.

WDM: Zo is dat. Inschrijven bij Cambio is tot januari volgend jaar volledig gratis. De stad betaalt dit voor jou. Hopelijk zet dit veel inwoners aan om zelf deelwagengebruiker te worden.

Meer info: https://www.sint-niklaas.be/autodelen

Cambio wagens aan de Witte Molen