Met Yungun krijgen Sint-Niklase jongeren langverwacht eigen communicatiemerk
23 September 2023

"Wij weten niet wat er in Sint-Niklaas te beleven valt" en "We snakken naar een communicatiekanaal dat helemaal op onze maat is". Deze verzuchtingen klinken al jaren bij de Sint-Niklase jongeren. Met het jongerenmerk Yungun krijgen ze (eindelijk) hun zin.
"De stad zet terecht hoog in op communicatie met de burgers. Dat is geen simpele opgave, want elke doelgroep heeft zijn eigen kanalen en manieren van communiceren. Als kind- en jeugdvriendelijke stad broedden we al een poosje op een jongerenmerk om met onze jongeren te communiceren en vooral ook hen een platform te geven om te delen wat hen in onze stad bezighoudt. Met Yungun hebben we dat eindelijk. En het ziet er nog cool uit ook", stelt schepen voor jeugd Bart De Bruyne met enige trots.
Participatie
De vraag naar een communicatiekanaal op hun maat, is niet nieuw bij de Sint-Niklase jongeren. Bij het grootschalige belevingsonderzoek Baas in Sint-Niklaas uit 2018 kwam dit al naar voren. Ook in de eerste 3 edities van de Jongerenbegroting prijkte het steevast op de verlanglijstjes. De stad pikte deze vraag en schoof dit naar voren als één van de doelstellingen in het beleidsprogramma voor deze bestuursperiode. "Het is een mooi voorbeeld van participatie. De vraag kwam van de jongeren zelf en wij zijn ermee aan de slag gegaan", stipt schepen De Bruyne aan.
Letterlijk en figuurlijk proeven
De Sint-Niklase jeugd kan de komende weken op school kennis maken met Yungun. Medewerkers van de stad slaan wekelijks in een andere school de tenten op om de leerlingen van het nieuwe communicatiekanaal te laten proeven. "En dat mag je gerust letterlijk nemen. We trakteren alle jongeren op een Yungun-ijsje in vier exclusieve en originele smaken. Tegelijk maken ze kennis met het platform en kunnen ze onze instagrampagina liken. We capteren op dat moment ook hun ideeën en suggesties rond het platform", vertelt schepen De Bruyne.
Leefwereld
Jongeren krijgen ook zelf een stem op Yungun. Schepen De Bruyne: "We willen een zo breed mogelijke blik geven op waar jongeren in onze stad mee bezig zijn. Op wie ze zijn en wat hen boeit. Op geregelde tijdstippen nemen Sint-Niklase jongeren onze instagrampagina over en gunnen ze ons een inkijkje in hun leefwereld. Herkenbaar voor andere jongeren, leerrijk voor onze iets oudere volgers.
Hip, fris en divers
Behalve de instagrampagina is er ook de website. Daar vinden jongeren een overzichtelijke kalender van activiteiten voor en door jongeren. "We kozen ervoor om Yungun geleidelijk aan in de markt te zetten. Onze kanalen zijn nog in volle ontwikkeling en evolueren mee met het publiek. De groep jongeren die mee voor de inhoud zal instaan, kan zo aangroeien en steeds meer content leveren", gaat schepen De Bruyne verder. "Wat de naam precies betekent? Dat mag je helemaal zelf bepalen. Hij is overigens door de jongeren zelf gekozen. Wij willen niets voorschrijven. De huisstijl is in elk geval hip, fris en staat voor de diversiteit aan jonge gasten die Sint-Niklaas rijk is."
Afbeelding: www.fotto.be