Mobiliteit


Als inwoner van Sint-Niklaas, Belsele, Sinaai of Nieuwkerken beweeg je dagelijks in onze stad of deelgemeente. 
Mobiliteit is daarom van vitaal belang voor ons allemaal zodat we alle functies in en rond onze stad makkelijk kunnen bereiken. Voor Groen Sint-Niklaas is duurzame mobiliteit essentieel voor een aangename en gezonde stad om in te wonen, te ontspannen, te werken en te winkelen. Door duurzame verplaatsingsmiddelen op de eerste plaats te zetten (te voet, met de fiets of het openbaar vervoer) zorgen we ervoor dat de stad niet alleen bereikbaar maar ook aangenaam is. In het stadscentrum wil Groen Sint-Niklaas duidelijk kiezen voor de fietser en de wandelaar. Met het autoluw maken van de groene Grote Markt krijgt de auto in de stadskern een heel andere rol. Voor de deelkernen is het openbaar vervoer dan weer heel belangrijk en vlotte, veilige fietsverbindingen van en naar de deelgemeenten. Alles moet wel bereikbaar blijven voor de auto, bijvoorbeeld voor wie moeilijk te been is. Ook voor langere verplaatsingen heeft de auto zijn meerwaarde. De rol van de auto in de stad wijzigt: het is niet meer koning-auto die alles bepaalt, de auto is een gast in de stadskern.

 

Een bereikbare fiets- en voetgangersstad met hoge leefkwaliteit

 


We gaan uit van het STOP-principe (Stappers, Trappers en Openbaar vervoer en dan Personenwagens) en volgen in dit hoofdstuk dan ook die volgorde.


1.🌱🤝💪Sint-Niklaas voetgangersstad

Groen Sint-Niklaas zet in op aangename stads- en dorpskernen. Actieve weggebruikers zoals voetgangers en fietsers worden daarbij op de eerste plaats gezet.

  • We zetten in op kwalitatieve publieke ruimte op het volledige grondgebied van de stad: de Winkelwandellus vormt hier het uitgelezen voorbeeld hiervan voor het centrum van de stad. Uitbreiding van de Winkelwandellus richting Zamanstraat is de logische volgende stap, maar ook in wijken en in de dorpscentra is aandacht voor de kwaliteit van de publieke ruimte van groot belang.
  • Wanneer de nieuwe circulatie rond de groene Grote Markt zich gezet heeft kan onderzocht worden of ook de kant van de Cipierage autoluwer kan worden gemaakt.
  • De functie van de Hofstraat en de Plezantstraat (van OLV-plein tot Spoorweglaan) zal in de toekomst vermoedelijk een stuk minder verkeer te verwerken krijgen. Er wordt onderzocht of andere circulatie en meer ruimtelijke kwaliteit op die assen mogelijk is.
  • Bij het beleid wil Groen Sint-Niklaas zeker rekening houden met de meest kwetsbare weggebruikers door de kind- en seniorennorm als uitgangspunt te nemen. Wat op maat is voor kinderen, senioren, jonge ouders met een kinderwagen en mensen met een beperking is aangenamer en veiliger voor alle weggebruikers en buurtbewoners.
  • Groen pleit voor:
    • goede voetpaden in de stads- en dorpscentra;
    • ruimte om fietsen te stallen en voldoende ruimte voor de plaatsing van verkeersborden en straatverlichting zodat het voetpad vrij blijft;
    • goede gidstegels voor mensen met een visuele beperking;
  • Straten op mensenmaat:
    • Speelstraten zijn ondertussen op veel plaatsen gekend in de stad, maar mag nog opnieuw in de kijker worden geplaatst.
    • Leefstraten, straten die tijdelijk (bijvoorbeeld gedurende één of enkele maanden) autovrij of autoluw gemaakt worden, om zo ruimte te maken voor groen, ontmoeting en samenleven, zijn veel minder gekend in Sint-Niklaas. We willen ook deze mogelijkheid meer bekendheid geven.

2.🌱🤝💪Sint-Niklaas fietsstad

Veel Sint-Niklazenaren nemen al de fiets. De fiets moet voor nog meer verplaatsingen hét vervoermiddel worden. De elektrische fiets en de speedpedelec maken ook verdere afstanden voor de fiets evidenter. Er zijn al heel wat stappen gezet om van Sint-Niklaas een fietsstad te maken, maar Groen Sint-Niklaas wil verder gaan.

Fietssnelwegen

Fietssnelwegen, het "Bovenlokaal functioneel fietsroutenetwerk” (BFF) en de langeafstandsfietspaden (LAF) zijn de grote fietsverkeersaders.

  • In deze verbindingen moeten ontbrekende schakels en gevaarlijke punten systematisch worden weggewerkt. Op deze manier ontstaan ook veilige, vlotte en snelle fietsverbindingen met en tussen de deelgemeenten.
  • Met meer verschillende fietstypes is het belangrijk dat ook de breedte van deze verbindingen verder toeneemt en overal tot comfortabele voldoende brede verbindingen worden gerealiseerd.
  • De plannen die klaarliggen om de Mechelen-Terneuzenwegel te verbreden worden uitgevoerd.
  • Het zorgen voor een veilig en comfortabel fietspad op de N403 (Plezantstraat, Kleibeekstraat, Vlyminckhoek, Patershoek) is een absolute prioriteit voor de volgende bestuursperiode.

Fietsnetwerk

Een kwalitatief fietsnetwerk bestaat uit heel wat schakels die samen een veilig en vlot geheel moeten vormen. Telkens is het van belang het hele netwerk in kaart te brengen en en elk zwak of gevaarlijk punt in kaart te brengen.

  • Kwalitatieve fietspaden die voldoende breed zijn, uit kwalitatief materiaal bestaan (liefst asfalt of beton) zorgen voor het meeste comfort.
  • Fietspaden dienen goed onderhouden te worden, alsook proper en sneeuwvrij in de winter.
  • Fietsstraten kunnen een mooi onderdeel zijn van een fietsnetwerk. Het blijft belangrijk om hier verder rond te sensibiliseren en te handhaven want we zien hier nog teveel inbreuken op de verkeersregels.
  • Kruispunten worden maximaal conflictvrij ingericht. Vormen als "vierkant groen" kunnen op een aantal plaatsen de fietsdoorstroming verbeteren.
  • De schoolvervoersplannen die samen met scholen en leerlingen worden opgemaakt en de hele route in kaart brengen zijn ondertussen vaak toe aan een opfrissing. Veilige schoolomgevingen en schoolstraten vormen daarbij een essentieel onderdeel om te zorgen dat de duizenden leerlingen dagelijks veilig en vlot hun school kunnen bereiken.
  • Bewegwijzering zorgt ervoor dat fietsers ook in de stad vlot en veilig de belangrijkste locaties kunnen bereiken.
  • Beslissingen worden genomen op basis van data over de fietspaden (via de meetfiets) en over de gebruikers (via tellussen en telpalen) die  wordt verzameld en een beeld geeft van de noden.

Fietsparkeren

Op heel wat plaatsen is het aanbod aan veilige fietsparkeerplaatsen nog ondermaats.

  • We screenen de fietsparkeerplaatsen aan publieke gebouwen (zoals station, stadsschouwburg, ...) en zorgen voor voldoende veilige en overdekte fietsinfrastructuur. Bijvoorbeeld in Ter Beke zou een overdekte fietsenstalling logisch moeten zijn.
  • Er worden ook fietsparkeerplaatsen voorzien voor buitenmaatse fietsen zoals bakfietsen, cargofietsen, trikes, en grotere elektrische fietsen.
  • De stad neemt een actieve rol op om ook bij winkels, bedrijven en verenigingen aan te dringen en hen te ondersteunen bij het voorzien van overdekte fietsparkeervoorzieningen.
  • Ook bij evenementen wordt er voldoende kwalitatieve fietsinfrastructuur voorzien, die duidelijk wordt aangekondigd.
  • De strijd tegen fietsdiefstal wordt verder opgevoerd. De aangifte van fietsdiefstal wordt laagdrempeliger gemaakt om dit fenomeen beter in kaart te kunnen brengen te kunnen bestrijden.
  • We zorgen voor voldoende oplaadpunten voor elektrische fietsen op het openbaar domein, bij toeristische trekpleisters en bij openbare gebouwen.
  • Groen Sint-Niklaas wil veilige fietsboxen plaatsen op het openbaar domein waarin bewoners plaatsen kunnen huren. Op deze manier kunnen geparkeerde fietsen van het voetpad worden weggehaald, wat goed is voor de toegankelijkheid van de stoep. Ook kan het een nodige verbetering van de woonkwaliteit in een woning betekenen.

Iedereen Mee op de fiets

De fiets werkt emanciperend en maakt het voor velen mogelijk om zich onafhankelijk vrij te verplaatsen door onze stad. Voor wie het toch nog moeilijk is of uitdagingen biedt willen we daarbij helpen.

  • Via de verenigingen die werken met mensen in armoede zorgen we voor fietsen voor mensen die de middelen ontbreekt om zelf fietsen aan te schaffen.
  • Met dank aan de sterke vrijwilligers is de fietsbib 'Op wieltjes' zowel vanuit sociaal als ecologisch perspectief een succes in onze stad en zorgt dat heel wat kinderen een fiets op maat kunnen gebruiken. Dit initiatief moet kansen krijgen om verder te worden uitgebouwd.
  • Via fietslessen zorgen we dat jong en oud zich veilig voelt om zich vlot door de stad te bewegen.

Fietsbeleid

  • De stad blijft investeren in de fietscultuur in Sint-Niklaas en via verschillende initiatieven volop sensibiliseren om de Sint-Niklazenaar te overtuigen om de fiets te nemen voor zijn verplaatsingen.
  • Via verschillende fietsdeeliniatieven heeft ook de bezoeker een goed aanbod voor het duurzaam overbruggen van de "last-mile".
  • We betrekken de Fietsersbond bij nieuwe fietsinfrastructuurprojecten maar er is ook regelmatig contact waarbij knelpunten besproken kunnen worden.
  • Bij wegenwerken is er aandacht voor de actieve weggebruikers. Bij voorkeur wordt getracht dat fietsers niet moeten afstappen. Gewoon een bordje met 'fietsers afstappen' volstaat niet.
  • We bekijken of op nog meer plaatsen fietsspefieke bewegwijzering relevant is.
  • Handhaving van fietsonvriendelijk gedrag van andere weggebruikers (zoals parkeren op fiets- en voetpaden, voorbij steken in fietsstraten), maar ook van fietsers zelf (onverlicht rijden, rijden tegen de richting, ...) wordt passend gehandhaafd.

3.🌱🤝Openbaar vervoer

Voor Groen neemt openbaar vervoer een belangrijke rol in het mobiliteitsaanbod op ons grondgebied. Binnen de ons uit Vlaanderen toegemeten krijtlijnen en in samenwerking met de vervoersmaatschappijen willen we constructief meewerken aan het aanpassen en uitwerken van een zo optimaal mogelijk openbaar vervoersnetwerk vanuit onze deelgemeenten naar de stad en in de binnenstad. De keuze van de vorige Vlaamse regeringen om enkel in te zetten op de belangrijkste lijnen en geen bijkomende financiële middelen of mogelijkheid te voorzien om ook in te zetten op fijnmaziger openbaar vervoer heeft de stad voor een aantal vervelende keuzes geplaatst. We hopen dat de nieuwe Vlaamse regering wél de keuze maakt om te investeren in openbaar vervoer. 

Groen wil het openbaar vervoer stimuleren. 

  • Het vervoersplan van De Lijn verdient een grondige evaluatie en bijsturing. Heel wat gemaakte keuzes waren het gevolg van het strakke keurslijf van de Vlaamse overheid. Voor Groen is het belangrijk dat op heel wat plaatsen het aanbod aan openbaar vervoer terug op pijl wordt gebracht en er geïnvesteerd wordt de busverbindingen.
  • We blijven pleiten voor een snellere en vlottere treinverbinding naar Brussel van de stad én de deelgemeenten.
  • Ook de andere treinverbindingen, in eerste instantie Antwerpen en Gent, maar ook de verbinding naar Temse en Mechelen, moeten een hogere en meer logische frequentie volgen.
  • Haltes worden toegankelijk voor iedereen (rolstoelgebruikers, mensen met visuele beperking , ouderen, kinderwagens, enz. .). Waar mogelijk moeten er verhoogde perrons komen;
  • Naast het opbaar vervoer via de bussen van De Lijn blijft aangepast vervoer voor minder mobiele personen zeer belangrijk. Oa. het systeem van Taxicheques, Minder mobiele centrale, ...
  • Stations en haltes worden multimodale hubs waar de overstap kan gebeuren van trein en bus naar (deel)auto of veilig gestalde (deel)fiets, en waar een pakje duurzaam kan afgehaald worden uit een pakjesautomaat;
  • Groen Sint-Niklaas wil het bestaande voordeeltarief om busabonnementen voor inwoners goedkoper te maken, behouden.
  • We blijven bij De Lijn aandringen op een versnelde omschakeling naar elektrische bussen door onze stad.
  • Groen Sint-Niklaas is zich bewust dat Infrabel een aantal spoorwegovergangen op ons grondgebied wil sluiten. Dit is goed voor de verkeersveiligheid en voor de doorstroming van spoorverkeer, maar heeft een zeer grote impact op sociaal weefsel, mobiliteitsstromen en nieuwe bouwwerken hebben een grote ruimtelijke impact. Daarom wil Groen Sint-Niklaas het gesprek over het sluiten van de spoorwegoverwegen aangaan, maar niet meegaan in het sluiten van overwegen tegen elke prijs. Het kan nooit de bedoeling zijn dat de stad achterblijft met torenhoge kosten, een verminkt landschap en buitenproportionele omwegen voor inwoners die aan de andere kanten van het spoor willen geraken, te voet, met de fiets of met de auto.

4.🌱🤝Auto

Ondanks dat de auto voor ons in het stads- en de dorpscentra een ondergeschikte rol heeft, blijft het belangrijk dat onze stad bereikbaar blijft voor de wagen. Door doorgaand verkeer uit de stad te weren en zoekverkeer te beperken vergroot ook de autobereikbaarheid voor zij die er echt moeten zijn.

We zetten in op minder autoverplaatsingen en ook op minder autobezit. Vandaar dat we voor Sint-Niklaas geen voorstander zijn van een lage-emissiezone. Wel ondersteunen en begeleiden we mee de omslag naar duurzamere elektrische voertuigen. Sint-Niklaas heeft de perfecte maat voor autodelen. De voorbije jaren hebben we hier sterk op ingezet en we merken dat autodelen in zijn verschillende vormen een hoge vlucht neemt in Sint-Niklaas. Dit sluit ook perfect aan bij onze doelstellingen van minder autobezit en minder autoverplaatsingen, aangezien autodelers bewuster omgaan met hun mobiliteitskeuzes en het aantal geparkeerde wagens daardoor daalt, naast dat het financieel interessant is en ontzorgd voor de gebruiker.

  • We kiezen voor een autoluwe en verkeersveilige binnenstad en geven meer ruimte aan voetgangers en fietsers in de dorpscentra.
  • Dit vertaald zich in een duidelijk snelheidsbeleid, waarover duidelijk gecommuniceerd wordt en dat ook wordt gehandhaafd:
    • 30 km/u in stads- en dorpscentra en de woonwijken
    • 50 km/u daarbuiten
    • 70 km/u op de hoofd auto-ontsluitingswegen
  • Sluipverkeer tegengaan
  • Parkeren op de juiste plaats:
    • We kiezen zoveel mogelijk voor geclusterd parkeren, waar mogelijk ook voor bewoners. Op deze manier ontstaat plaats in de straat voor fietspaden, groen en ontmoeting.
    • Bezoekers en langparkeerders kunnen parkeren op randparkings waar ze vlot de overstap kunnen maken op (deel)fiets of bus.
    • Een slim en betalend parkeerbeleid verhelpt de parkeerschaarste in het centrum. Voor detailhandel zijn kortparkeerplaatsen de beste oplossing en zorgt betalend parkeren voor voldoende circulatie.
    • Gedeeld ruimtegebruik beperkt de druk van parkeren op het openbaar domein. Zo kan een supermarkt of bedrijf ’s avonds zijn parking openstellen als parking voor andere gebruikers. Elke vierkante meter die dubbel wordt gebruikt is er een uitgespaard.
    • Veel parkings zijn kale stenen vlaktes. We vergroenen parkings door bomen en planten aan te planten en ze waterdoorlatend te maken.
    • Groen wil private parkings verder omvormen tot publiek toegankelijke buurtparkings. De afgelopen bestuursperiode werden er verschillende overeenkomsten gesloten om private parkings ’s avonds open te stellen voor buurtbewoners. We zetten dit beleid verder, zeker voor buurten met een hoge parkeerdruk. Zo maken we plaats voor vergroening, ontmoetingsruimte en betere fiets- en voetgangersinfrastructuur. Elke vierkante meter kan dubbel tellen!

  • Autodelen:
    • We blijven een actieve rol opnemen om het aantal autodeelwagens en -locaties systematisch uit te breiden.
    • Vandaag zijn er verschillende soorten autodelers actief op ons grondgebied (Cambio, Autopartner Share, Dégage, Stapp.in, AVIRA en CozyWheels) die zorgen voor een divers aanbod. We ondersteunen de autodeelaanbieders en -gebruikers om te zorgen dat er een divers aanbod blijft. 
    • Groen Sint-Niklaas wil het inruilen van een (tweede) wagen stimuleren door bij het inruilen van een bewonersvignet een korting te geven voor een autodeelabonnement of door particulier autodelen te subsidiëren.
    • Mobipunten zijn de uitgelezen plaatsen om de combinatie te maken met autodelen en andere functies.
    • De stad moet een voorbeeld- en voortrekkersrol opnemen voor autodelen door zelf gebruik te maken van autodelen voor een deel van zijn verplaatsingen of het opstellen van zijn eigen vloot.
    • Groen wil dat de stad en InterWaas  de voordelige raamcontracten die het afsloot bij autodeelaanbieders ook onder voorwaarden aanbiedt voor derden. Op deze manier kunnen andere organisaties ontzorgd worden, een financieel interessant aanbod gebruiken en krijgen buurtbewoners er een extra deelwagen bij.
  • Laadpalen:
    • De geclusterde parkings zijn bij uitstek de plaats om voldoende laadinfrastructuur te voorzien voor elektrisch laden.
    • We onderzoeken en evalueren op welke manier laden bij straatparkeren mogelijk gemaakt kan worden. Op dit moment loopt een proeftraject rond kabelgoten in het voetpad. Dit wordt geëvalueerd om te kijken of dit een duurzame oplossing is.

5.🌱🤝💪Nieuw mobiliteitsplan

Met het mobiliteitsplan van 2014 zijn er grote stappen vooruit gezet op vlak van leefbaarheid en verkeersveiligheid, maar ondertussen is er nood aan een evaluatie en opfrissing van het mobiliteitsplan.

Voor Groen Sint-Niklaas moet het nieuwe mobiliteitsplan de toekomst uitzetten op vlak van alle thema's die we hierboven reeds beschreven, maar daarenboven over:

  • Vrachtverkeer: door tonnagebeperking moet vrachtverkeer uit woonkernen en dorpscentra geweerd worden. Groen Sint-Niklaas wil de problematiek in Nieuwkerken prioritair aanpakken, maar ook de situatie in Sinaai dient aangepakt te worden. Veel vrachtverkeer door woonkernen zet een stevige druk op de leefbaarheid, de (verkeers)veiligheid en de gezondheid. We blijven sterk inzetten op het handhaven en controleren van de tonnagebeperking. Samen met Interwaas en het Agentschap Wegen en Verkeer bekijken we hoe we het sluipverkeer tussen E17 en E34 verder kunnen inperken.
  • Stadsdistributie: in het stadscentrum worden goederen bij voorkeur op hun bestemming gebracht via cargofietsen of kleinere elektrische bestelwagens. Ook kunnen leveringen en werfverkeer op bepaalde tijdstippen (bijvoorbeeld begin en einde van de schooltijden) geweerd worden. Daarvoor is er nood om aan de rand van de stad de overslag te maken van grote vrachtwagens naar cargofietsen of kleinere elektrische bestelwagens. De Ecozone van bPost geeft hierin het goede voorbeeld. De stad moet onderzoeken hoe ze mensen kan stimuleren om hun pakjes op te halen bij de afhaalpunten in onze stad in plaats van ze aan huis te laten leveren. 
  • De lat naar verkeersveiligheid moet verder omhoog.
    • Onveilige punten als de rotonde aan het zwembad pakken we samen met AWV eindelijk aan.

    • We brengen met schoolvervoersplannen routes naar scholen en populaire hobby’s zwarte punten in kaart en werken ze weg.

    • Met aangescherpte en permanente snelheidscontroles handhaven we de snelheidsregimes sterker. Ook foutparkeren blijven we consequent aanpakken

6.💪🌱Trage wegen

Trage wegen zijn belangrijk voor de beleving van de open ruimte en de natuur op ons grondgebied. Daarom is het belangrijk om samen met verenigingen de bestaande trage wegen goed te onderhouden, en gericht nieuwe trage wegen te openen. Via trage wegen kunnen we niet enkel aangenaam recreatief wandelen en fietsen, maar we gebruiken ze vaak ook op weg naar school of het werk om niet langs onaangename wegen te gaan, maar wel door de mooiste groene zones van Sint-Niklaas. Het is een veilige alternatief voor wandel- en fietsverkeer naast drukkere wegen met veel autoverkeer. (zie ook bij hoofdstuk 'Natuur')

    • De wenselijkheidskaarten rond heropenen trage wegen  die voor het hele grondgebied participatief zijn opgemaakt door Trage Wegen vzw moeten worden geüpdatet en een extra screening ondergaan om  gerichter te werken waardoor meer functionele trage wegen te openen.  

    • Er is speciale aandacht voor het onderhoud van bestaande trage wegen.
    • Tijdens de inventarisatie van trage wegen konden we rekenen op heel wat vrijwilligers, maar ook bij de opvolging kunnen we rekenen op vele wegspotters om problemen te melden. Dit initiatief moet worden verdergezet en worden uitgediept.
    • Groen wil dat de stad een strategisch plan uitwerkt om stap voor stap een ring van trage wegen langs het groen en de open ruimte rond de stad creëren. 

    • Groen is een voorstander van een trage verbinding voor wandelaars langsheen het traject van de Molenbeek van het Sportkringpark tot het kanaal van Stekene.
    • Er wordt ingezet op opportuniteiten om trage verbindingen te voorzien in het bebouwde weefsel van de stad.
    • Doorsteken en trage verbindingen worden bij grote ontwikkelingen opgelegd.
    • Naast de wandelbrochures wordt een wandelknooppuntennetwerk uitgewerkt, vergelijkbaar met het fietsknooppuntennetwerk.

 

Terug naar overzicht programma