Iedereen digitaal mee!

15 November 2021

Iedereen digitaal mee!

Digitaal wordt steeds meer het nieuwe normaal. Corona heeft een turbo gezet op de digitalisering van veel diensten en voorzieningen. Heel wat administratieve verrichtingen kunnen vandaag de dag enkel digitaal uitgevoerd worden. Schepen voor welzijn Sofie Heyrman: “Uit onderzoek blijkt dat 40% van onze bevolking dit niet zo makkelijk vindt. Daarom steekt de stad een stevige tand bij om iedereen mee op de digitale kar te krijgen.”

Sofie Heyrman: “Het feit dat heel wat mensen uit verschillende bevolkingsgroepen digitaal niet mee zijn, zorgt voor gevoelens van uitsluiting en frustratie. Dat willen we aanpakken met een aantal gerichte maatregelen. Van gratis digipunten tot een stevige tegemoetkoming voor kwetsbare Sint-Niklazenaren om een tablet of laptop aan te kopen.”

Digipunten

Sinds enkele maanden zijn op 4 plaatsen in de stad digipunten te vinden. In het welzijnshuis, de hoofdbibliotheek, kringwinkel Den Azalee en dienstencentrum ’t Lammeken kunnen burgers terecht voor een hele resem digitale vragen. Een account aanmaken, je covid safe app activeren, een online reservatie maken of een foutmelding oplossen? De medewerkers van het digipunt zetten je graag op weg. Zowel in de bibliotheek als in het welzijnshuis zijn computers aanwezig voor wie zelf geen computer heeft. De volgende jaren zal dit aanbod verder uitgebreid worden.

Steun bij aankoop laptop of tablet

“Tijdens de lockdown in het voorjaar van 2020 waren veel kinderen en jongeren aanwezen op thuisonderwijs. De coronacrisis maakte de digitale kloof pijnlijk duidelijk. De stad trok een aanzienlijk budget uit om gezinnen met een laag inkomen te ondersteunen bij de aankoop van een tablet of een laptop. Ook om een internetaansluiting te betalen voorzien we een stevige maandelijkse tussenkomst. We willen iedereen mee op de digitale trein,” aldus schepen Heyrman. Voor de laagste inkomens gaat het om een tussenkomst tot 80 %. Wie net boven de inkomensgrens zit, blijft niet in de kou staan. Voor deze gezinnen werd een aangepast steunscenario uitgewerkt.

Digicheques

Heb je thuis een computer, maar heb je toch nood aan digitale ondersteuning? Sinds begin dit jaar kan je hiervoor de digicheques gebruiken. Stad Sint-Niklaas werkt hiervoor samen met de sociale start-up Beego. IT-studenten komen aan huis om 1-op-1 hulp en ondersteuning te bieden bij tal van digitale problemen. Elke inwoner heeft recht op 2 cheques en betaalt slechts de helft van het tarief: 20 in plaats van 40 euro. Voor houders van een kansenpas en cliënten van het welzijnshuis geldt een bijzonder tarief van 3 of 1 euro per cheque. ‘Zo verhogen we op een laagdrempelige en sociale manier de digitale zelfredzaamheid bij heel wat Sint-Niklazenaren. En door studenten uit de buurt in te zetten is er ook een sterke lokale verankering,” verklaart schepen Heyrman de keuze voor Beego.

Deze nieuwe initiatieven vullen het bestaande aanbod verder aan: gratis wifi in de stadskern, computers die je vrij kan gebruiken op steeds meer openbare plaatsen … Om door de digitale bomen het bos nog te kunnen blijven zien, werd alle informatie gebundeld in een informatiebrochure in het stadhuis en het welzijnshuis te vinden is.

Sofie Heyrman: “Zo kunnen we samen de ‘digitale versnelling’ maken en laten we niemand achter.”