Iedereen digitaal mee: Sint-Niklaas heeft ambitieus plan klaar om digitale kloof te dichten
18 Januari 2023
"Met deze digitale versnelling stoomden we een heel pakket klaar om iedereen digitaal mee te krijgen. Het laat ons toe om écht op maat te werken"
De covidperiode heeft duidelijk een turbo gezet op de digitalisering van heel wat diensten. Een afspraak bij de dokter, een document ophalen op het stadhuis, bankverrichtingen: voor wie digitaal mee is een groot gemak maar een onoverkomelijke hindernis voor wie niet of minder vlot met smartphone of tablet overweg kan. Sint-Niklaas zet een ambitieus plan in de steigers om de digitale kloof te dichten. De stad haalde meer dan 1.5 miljoen euro subsidies binnen om de e-inclusie naar een hoger niveau te tillen. Schepen voor welzijn Sofie Heyrman: "Met deze digitale versnelling stoomden we een heel pakket klaar om iedereen digitaal mee te krijgen. Het laat ons toe om écht op maat te werken."
Het Sint-Niklase stadsbestuur levert al heel wat inspanningen om minder digivaardige inwoners een handje te helpen. Op verschillende plaatsen in de stad verschenen Digipunten, waar medewerkers van de stad inwoners wegwijs maken in digitale dienstverlening. "Deze punten zijn ondertussen goed ingeburgerd. Het aantal punten is recent uitgebreid tot 7. Zeker het Digipunt in de bibliotheek kent veel trouwe bezoekers. Mensen kunnen er terecht om een mail te helpen sturen, apps te installeren of via de computer afspraken te maken," aldus schepen Heyrman. "Deze werking bouwen we met de financiële steun van de federale overheid nog verder uit. We voorzien ook een outreachende werking: in plaats van te verwachten dat mensen naar ons komen, gaan wij naar hen toe, onder andere in de Springplank, het Vrouwencentrum en Den Durpel. We werven hiervoor ook extra personeel aan. Ook inhoudelijk verruimen we ons palet: zo focussen we meer op tewerkstelling. De weg naar een job is vandaag meer en meer digitaal. Solliciteren, vacatures: veel papier komt er niet meer aan te pas."
Netwerk digitale helpers
Ook in de deelgemeentes zullen de digipunten hun intrede doen. De stad gaat daarnaast aan de slag met digibuddy's. Het systeem van de digicheques - dat zijn waarde al bewees - blijft behouden en wordt zelfs uitgebreid: "Iedereen kan hier gebruik van maken. Met zo'n cheque kan je een student informatica 'boeken' om bij je thuis langs te komen om je bij te staan bij al je digitale problemen. Vanaf dit jaar voorzien we zelfs gratis digicheques voor alle inwoners. Het is onze ambitie om een heel netwerk aan 'digitale helpers' uit te bouwen. In digicafés kan je binnenkort terecht om samen met anderen je digitale vaardigheden aan te scherpen. Het digitale krijgt zo ook een sociale dimensie," zet schepen Heyrman een aantal nieuwe troeven uiteen.
Digibanken
Een tweede poot om iedereen digitaal mee te krijgen zijn de digibanken. Sint-Niklaas stapt als één van de eerste Vlaamse gemeentes mee in dit project. De stad start binnenkort met een uitleendienst voor hardware: via deze dienst kan je laptops en tablet huren. "We slaan hiervoor de handen in elkaar met Den Azalee. Zij geven gebruikte toestellen een tweede leven en bezorgen de toestellen aan huis via hun maatkoeriers. Zo dragen we op een duurzame manier een belangrijk steentje bij aan de circulaire en de sociale economie. Om kwetsbare inwoners digitaal op weg zetten voorzien we opstartcursussen. Zo kunnen gebruikers meteen met het materiaal aan de slag. Die kunnen we zelfs aan huis aanbieden. We proberen alle mogelijke drempels weg te werken," legt schepen Heyrman uit.
Met hardware alleen ben je nog niet veel: een internetaansluiting is vandaag een basisbehoefte geworden. De stad sloot daarom overeenkomsten met verschillende operatoren om goedkoop internet te voorzien voor wie dit het meeste nodig heeft. "Ook hierin ontzorgen we zo veel mogelijk. Aansluitingen regelen is voor heel wat mensen een complexe klus," stelt schepen Heyrman. "Hoe eenvoudiger, hoe beter. Het zijn vaak net die kleine dingen die ervoor zorgen dat mensen de digitale trein missen."
Op maat
In totaal haalde de stad via de Vlaamse en de federale overheid meer dan 1.5 miljoen euro binnen om de e-inclusie in de stad een stevige boost te geven. Schepen Heyrman: "We gebruiken dit budget om een ruim en gedifferentieerd pakket aan maatregelen uit te werken. Dat is ook nodig, want de digitale kennis en vaardigheden bij de bevolking zijn zo divers dat je bijna op maat moet werken. Naast het basispakket hebben we ook een aanbod klaar voor wie de digitale basis al mee heeft, maar zijn of haar vaardigheden nog verder wil uitdiepen en - wie weet - ook anderen op sleeptouw wil nemen. Daarnaast breiden we het personeel dat hierrond werkt gevoelig uit én voorzien we de nodige vorming om hun expertise te vergroten. Op deze manier kunnen we écht het verschil maken. Om dit waar te kunnen maken, werken we samen met een heel netwerk aan partners."